12 Август 2011, Петък
В навечерието на 2010, музиката от радиото свири гръмко и доста приятно смесва ритми от Сърбия и Колумбия, гласът на Oumou Sangaré и мелодичното барабанене на Maori реге. Но когато става въпрос за “world music” или смесването на DJ култура с музика от световния ъндърграунд - Gotan Project бяха първите, които успяха успешно да слеят традиционното и фолклора в електронното пространство. Продалият милион копия албум ‘La revancha del tango’ беше последван от втория им албум с повече джаз звучене ‘Lunático’ и Gotan Project обиколиха света с тяхната нова “world music”.
“Tango 3.0” предисловие от Gilles Peterson
В навечерието на 2010, музиката от радиото свири гръмко и доста приятно смесва ритми от Сърбия и Колумбия, гласът на Oumou Sangaré и мелодичното барабанене на Maori реге. Но когато става въпрос за “world music” или смесването на DJ култура с музика от световния ъндърграунд - Gotan Project бяха първите, които успяха успешно да слеят традиционното и фолклора в електронното пространство. Продалият милион копия албум ‘La revancha del tango’ беше последван от втория им албум с повече джаз звучене ‘Lunático’ и Gotan Project обиколиха света с тяхната нова “world music”.
Винаги съм бил фен на Astor Piazzolla, когото видях на живо да свири на Montreux Jazz Festival, когато бях на 14. Оттогава съм съблазнен от bandoneón-а като инструмент и винаги ми се е искало да го чуя извън традиционния контекст. Gotan Project не само наложиха уникално и изключително влиятелно звучене, но също така запазиха класата и елегантността на този инструмент. Ето ни отново, след 10 години и техния забележителен трети албум ‘Tango 3.0’, който, въпреки че не разчупва радикално някакви установени порядки като дебютния им албум, е рафинирал всички основоположни елементи, които правят Gotan Project удивителното нещо, което са. Занижени бийтове, настроение за размишление и атмосфера вкоренена в прашните задни улички на Буенос Айрес и Париж, преплетени с невероятни гласове като тези на Cristina Vilallonga в ‘Peligro’ или Melingo възхваляващ ‘Tu Misterio’.
Въпреки, че в Tango 3.0 Gotan Project остават верни на техните основоположни принципи, те също така успяват да разчупят още повече музикалните бариери, канейки вълнуващо множество от гости и сътрудници. Dr. John придава спокойното звучене в изпълнението на Hammond B3 в ‘Tango Square’. Творчеството на аржентинския автор Julio Cortázar е почетено посредством рецитиране от неговия новаторски роман Rayuela (Hopscotch) в едноименното парче. Дори Víctor Hugo Morales, легендарният футболен коментатор, заема гласа си в техния първи сингъл ‘La Gloria’. И GOOOOOAL се превръща в GOOOOOTAN!
Излъчвани по BBC и света за последните 20 години, са само шепа албуми, които са имали такова влияние върху слушателите ми. Покрай имена като Cinematic Orchestra, Zero 7, Jill Scott и Mos Def, Gotan Project дебютират и оставят отпечатък върху слушателите. Никога няма да забравя феноменалния отклик, които парчета като ‘Tríptico’ и ‘Santa María (Del Buen Ayre)’ от ‘La revancha del tango’ предизвикаха. Почти десетилетие след това забележително издание, този албум включва всичко, което искам да чуя от господата Cohen Solal, Makaroff и Müller. От началната мързелива разходка по ‘Tango Square’, която върви бавно по високоговорителя, някъде там между ню орлеанско погребение и мрачен булеварден валс, до веселия ход на rockabilly-обагреният ‘De hombre a hombre’. Започвайки в приятната, традиционна област на Gotan Project, е вълнуващо да се чуе как всичкото това американско звучене се смесва с безупречно създаденото електронно звучене, и разбира се вечно присъстващия реверанс към корените на Studio One на Coxsone Dodd.
Gilles Peterson
Прочетено: 1018 пъти