Най-новият резултат от Вашето търсене:
Св. Йоан Кукузел. Празник на българските певци и музиканти - 01.октомври
30 Септември 2010, Четвъртък
01. Октомври е обявен за празник на българските певци и музиканти
Обявен е през 1980 г. по повод 700-годишнината от рождението на св. Йоан Кукузел.
Българската православна църква почита на 1 октомври Свети Йоан Кукузел. Ангелогласният – така нарекли още на младини св. Йоан Кукузел. Роден от българка през 1280 г., наричан още магистър на магистрите, този пръв императорски певец във Византия пеел нежно и с магическо упоение в гласа си призовавал към чистота и смирение. Бил истински извор на музиката, както е написано в старите свитъци.
Още по темата >
Резултати от вашето търсене:
Църковен календар: Св. Людмила Чешка
Имен ден днес имат Людмил, Людмила
Света мъченица Людмила, княгиня Чешка, била омъжена за чешкия княз Боривой. Съпрузите приели свето Кръщение от св. Методий, създателя на българската писменост. Те се стараели да просветят в истинната вяра и своите поданници и строили църкви.
прочетено 8794 пъти
Бабинден
Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на "бабите" - жените, които помагат при раждане, и на младите булки и невести, които са раждали. Обредността през този ден е подчинена главно на желанието да се засвидетелстват почит и уважение към възрастните жени, които са "бабували" на родилките. Този празник е езически и идва от далечните праславянски времена, но се е запазил и по време на Възраждането е бил изключително почитан. Днес Бабинден губи доста от обредните си обичаи, но пък се празнува от по-възрастните и е свързан с много смях и веселие.
Още преди изгрев слънце майките с деца от една до тригодишна възраст отиват на чешмата да налеят прясна вода. В котлето с водата пускат стрък босилек или здравец. Вземат калъп сапун и една нова кърпа и се отправят към дома на бабата да й "полеят". Обредното поливане на бабата-акушерка се извършва под плодно дърво в градината, върху дръвника или отпред на стълбите. Всяка жена подава на бабата сапуна, полива й вода да се измие и я дарява с пешкира, който е донесла. След това бабата избърсва мокрите си ръце в полите на невестите – да са плодовити и лесно да раждат. Бабата закичва невестата и с китка здравец, вързана с "мартеничка" - червен и бял конец. Често при поливането бабата хвърля със шепите си вода нагоре и подскача три пъти, като изрича: "Да рипкат децата и да станат бели и червени! Колкото капки, толкоз берекет и здраве!"
прочетено 7229 пъти
Св. Йоан Кръстител (Ивановден) - 07.01.2009
Именници: Иван, Иванка, Ваньо, Ваня, Йоана, Йоан, Ивайло, Ивайла, Иво, Ивона, Калоян, Жан, Жана, Яна
Този ден е посветен на Йоан Кръстител – последният старозаветен пророк, човекът, покръстил Исус Христос. Наречен е още "предтеча", защото е предизвестил идването на Месията и е подготвял хората за неговото рождение. Според народното вярване Св. Йоан е покровител на кумството и побратимството.
прочетено 14757 пъти
Св. Богоявление (Йордановден) - 06.01.2009
На този ден празнуват – Йордан, Йорданка, Данчо, Данка, Боголюб, Боголюба, Божан, Божана, Дана, Боян, Богдан, Богдана
На този ден според библейската легенда е покръстен Исус Христос във водите на река Йордан от Йоан Кръстител. В момента на кръщението небето “се отваря” и Светият дух слиза върху Христос във вид на гълъб, а от небето се разнася глас: “Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение”. Оттук и названието на празника Богоявление.
На този ден се извършва освещаване на водата. След службата в църквата свещеникът хвърля кръст във водата, а ергени го изваждат. Вярва се, че този, който е извадил кръста от водата, ще бъде здрав и щастлив. Той обикаля с кръста селото, а всички го даряват. Има поверие, че ако хвърленият във водата кръст замръзне, годината ще бъде здрава и плодовита.
С Йордановден е свързано поверието, че в нощта срещу празника небето се отваря и който в този момент си поиска нещо, то ще се изпълни.
прочетено 6017 пъти
Успение на Пресвета Богородица - 15.08.2008
Имен днес празнува Мария и производните: Мара, Марийка, Мима, Мариана, Марияна, Мариан, Марио, Маша, Мика, Мира
На 15 август православната църква чества празника Успение Богородично. Това е най-големият от всички празници, посветени на Богородица.
прочетено 5875 пъти
Малко Търново отбелязва храмовия празник на православната си църква „Успение Богородично”
На 14 и 15 август гражданите и гостите на град Малко Търново ще отбележат храмовия празник на православната църква „Успение Богородично”. В програмата за първия ден са предвидени празнична вечерна Служба и Литийно шествие от 16.00 ч., и мултимедийно представяне на темата „Иисус Христос като Хляба на Живота”. През втория ден, 15 август, от 9.00 ч сутринта ще се състоят празнична Света литургия и Молебен към Пресвета Богородица, а от 11.30 часа на площад „Преображение” ще се раздаде курбан за Божия помощ и закрила.
прочетено 5146 пъти
20 ЮЛИ - ИЛИНДЕН, СВ. ПРОРОК ИЛИЯ
Свети пророк Илия
Свети пророк Илия живял през ІХ век пр. Хр. по времето на израилския цар Ахав. Родил се е в Галаадския град Тезвия - традиционно отъждествяван с местност на 13 км северно от р. Явок. В Библията се говори за него, че е тезвитянин. Произлиза от свещеническото Аароново племе. Служението на пророк Илия в Северното Израилско царство е описано в ІІІ и ІV Книга на Царете в Стария Завет (ІІІ Царе 17-19; 21 гл.; ІV Царе 1-2 гл.) Запазило се е предание, че бащата на Илия имал за сина си странно видение. Той видял, че благообразни мъже беседват с детето, повиват го с огън и го кърмят с огнен пламък. Разтрвожен, бащата разказал за това видение на свещениците. Един от тях му казал: "Не бой се от видението! На детето ще почива Божията благодат; словото му ще бъде като огън, силно и действено; животът му - угоден Богу; и ще съди той Израиля с меч и огън. Името Илия означава крепост Господня.
Забравяйки безбройните благодеяния на Господа, израилските царе живеели недойстойно и нечестиво. Цар Ахав и жена му Иезавел построили в Самария капище на езическия бог Ваал. Ахав преследвал и избивал пророците и верните служители на Господа. Изпълнен с Дух Божий, Илия дошъл при нечестивия цар и му казал: "Заради греховете ти от днес няма да има дъжд, ни роса, докато аз не се помоля на Господа за това!"
Господ спасил пророка от ръцете на нечестивците, поискали след тези думи да го убият - пренесъл го по чудотворен начин при потока Хорат, близо до Йордан, където сутрин и вечер враните му носели храна.
Думите на пророка се сбъднали: настанала страшна суша - ни дъжд, ни роса падали на земята. Пресъхнал и потокът, близо до който живеел Илия. Тогава Господ му казал: "Иди в Сарепта Сидонска! Там една вдовица ще те храни." Илия отишъл и на самите градски порти срещнал една бедна жена, която събирала дърва. От нея пророкът поискал вода и жената му донесла, но хляб тя нямала, но била готова от последната шепа брашно да изпече малка прясна пита за себе си, за Илия и за сина си. През всичкото време на страшния глад брашното и маслото на вдовицата не свършвали и тримата винаги били нахранени. Когато обаче синът на вдовицата ненадейно заболял и умрял, в скръбта си тя обвинила пророка. Илия взел детето и започнал да се моли Господ да му възвърне живота. Господ чул молитвите му. Преданието разказва, че възкресеното момче е бил същият пророк Йона, когото Господ по-късно изпратил да проповядва в Ниневия.
И в следващите, описани в Библията епизоди от живота на пророка, Илия се бори срещу идолопоклонството, влизайки в сблъсък с поклонниците на Ваал, с един постоянен призив за поклонение пред Бог и спазване на праведните норми, установени от Мойсей.
Пророк Илия успял да обърне мнозина в правата вяра, обикаляйки заедно с ученика си Елисей сред хората като ги поучавал чрез чудеса и усърдни проповеди. След като получил предизвестие, един ден пророкът бил отнесен на небето от огнена колесница, като оставил на Елисей само горната си дреха.
Израилският народ винаги е проявявал дълбоко благоговение към паметта на Илия и го счита за най-велик от пророците.
прочетено 7393 пъти
Манaстирът в Поморие
Легендата разказва, че в края на 17-ти век турчинът Селим бей, който според преданието е бил неизлечимо болен, се заселва тук и построява чифлик на мястото на предишния манастир. Една нощ на Селим бей му се присънило, че намира лековита вода в имението си. На сутринта започнал да търси мястото и намерил мраморен барелеф на свети Георги, под който бликнала водата от съня му. Селим бей пил от нея и оздравял. Според легендата след тази случка Селим Бей и цялото му семейство приели християнството. Барелефът на свети Георги все още се пази и може да се види в манастира. Селим бей построил и малък параклис до аязмото, който дал началото на сегашния манастир. След като овдовял, беят дарил земите си на манастира и станал първия му игумен.
прочетено 7112 пъти
Резултати от вашето търсене: