Разкриват тайните на Аполония
08 Януари 2006, Неделя
Автор: Burgas Info
Забележителните открития гръмнаха в медиите през 2004-2005 г. Някои знаят, че за тези разкопки се говореше и преди, но в криминалните хроники. След 2000-а апетитните места край морето са върнати на собствениците и навсякъде започва безогледно строителство на хотели. Некрополът на предшественика на Созопол, античният гръцки град Аполония, е заплашен от пълно унищожение.
Разкриват тайните на Аполония
Откритието на 2005-а е свещеният път до античния некропол, убедена е д-р Кръстина Панайотова
Проф. дин Николай Овчаров
На старогръцки език "некропол" означава "град на мъртвите". Християнското гробище е място за полагане на тленните останки на хората, от които се е отделила безсмъртната душа. В античността обаче вярвали, че хората и след смъртта си продължават своеобразен живот и имат нужди, подобни на живите, включително да притежават свой град. Ето защо античните некрополи са с много находки и интересно устройство. Такъв уникален паметник дълги години
--------------------------------------------------------------------------------
проучва на плажа "Харманите"
--------------------------------------------------------------------------------
край Созопол българо-френският екип на доц. д-р Кръстина Панайотова от Археологическия институт към БАН. Той продължава през 1993-а разкопки, започнали през 1946-а. Забележителните открития гръмнаха в медиите през 2004-2005 г. Някои знаят, че за тези разкопки се говореше и преди, но в криминалните хроники. След 2000-а апетитните места край морето са върнати на собствениците и навсякъде започва безогледно строителство на хотели. Некрополът на предшественика на Созопол, античният гръцки град Аполония, е заплашен от пълно унищожение. Избухват тежки
--------------------------------------------------------------------------------
сблъсъци между археолози и частници
--------------------------------------------------------------------------------
Кръстина е плашена с мутри, обещават й килия с южно изложение. Един от собствениците обявява парцела си за "първи частен некропол". Благодарение на упорството и такта на учената дама противоречията са преодолени. Днес тя работи без проблеми, но винаги трябва да е на крачка пред строителите. Нещо като спасителните разкопки по магистралните проекти. Кръстина разказва с вълнение за находките си. Иска да ми спомене всичко, което я кара да скача по темите. Началото е през 90-те години, когато проучванията стартират със средства на НИМ. За тези години са открити
--------------------------------------------------------------------------------
над 3000 цели керамични съда
--------------------------------------------------------------------------------
от които една трета с украса. Стотици екземпляри наброява рядката посуда от стъкло и алабастър. Над 400 са статуетките от глина, изобразяващи почитаните божества на погребаните аполонийци. Малки бронзови огледала открояват починалите дами, а стъргалките за почистване на кожата след спортни състезания, т.нар. стригили, отличават мъжете. В гробовете се срещат накити и оръжие, но не и предмети от скъпоценен метал. Древните гърци се подигравали на съседите траки за варварския им разкош и навика да слагат несметни съкровища в гробниците. Те с право смятали, че златото може да се използва по-рационално. Тяхното демократично общество не позволявало разлики и след смъртта. Затова
--------------------------------------------------------------------------------
липсват пищни гробници
--------------------------------------------------------------------------------
Още в началната фаза на некропола от V в. пр. Хр. основни стават погребенията в ями, които се запазват чак до края на неговото функциониране през III в. пр. Хр. От IV в. пр. Хр. се появяват оградени с керемиди или каменни плочи гробове. Някои са боядисани в бяло и червено, за което учените предполагат, че може да е белег за пола. Кръстина особено се увлича, когато рисува картината на духовния живот. За нея откритието на 2005-а не е златно съкровище, а "виа сакра", свещеният път, по който погребалните процесии са влизали от Аполония в некропола. Първо се преминавало през каменна ограда, разделяла града на живите от града на мъртвите. От ляво и дясно са фамилните парцели на видните аполонийски родове. По откриваните в погребенията керамични статуетки може без грешка да се определят
--------------------------------------------------------------------------------
закрилящите ги богове
--------------------------------------------------------------------------------
Това са покровителят на града Аполон, Атина Палада, Афродита и особено често веселият Дионис. Любопитно е, че първоначално покойниците са полагани цели, докато след IV в. пр. Хр. се наблюдават и гробове с трупоизгаряне. Някои учени смятат, че това са заселили се сред гърците траки, други виждат в кремацията начин за по-бързо достигане от душата на подземния свят. Заедно със своите господари са погребвани и робите, което не се забранява в демократичното гръцко общество. Затова свидетелстват намерените скелети
--------------------------------------------------------------------------------
с железни халки на краката
--------------------------------------------------------------------------------
Откритите съдове с червенофигурна украса са изключителна възможност да се надникне в мирогледа на аполонийците. Преобладават сцените на погребални угощения; сатири и вакханки от цикъла за Дионис; изображения на храбрите жени воини, амазонките; мистериите на Елевзинските тържества. Някои художници били сред известните таланти на епохата, но не са оставили имената си. Затова учените ги нарекли условно - "аполонийския майстор" и "художника на черния тирс", който единствен рисувал венеца на Аполон в черно. А през 2005-а на бял свят се появява
--------------------------------------------------------------------------------
уникален фигурален съд с позлата
--------------------------------------------------------------------------------
представящ бога Ерос със символа на смъртта, петела. Но освен вносна продукция от Гърция несъмнено в Аполония имало и местно производство, за което говорят недовършените керамични съдове.
Накрая питам Кръстина какво е да се правят разкопки на плажа под погледа на стотиците любопитни летовници. Тази година тя е поставила и книга за впечатления. Често учени и курортисти по бански обсъждат задълбочено археологията. Аз, разбира се, знам от моите проучвания на Перперикон и Татул колко е приятно и същевременно адски трудно да се работи под непрекъснатите въпроси на хилядите посетители. Но нали в края на краищата нашият труд е предназначен именно за тези хора.
Разкриват тайните на Аполония
Откритието на 2005-а е свещеният път до античния некропол, убедена е д-р Кръстина Панайотова
Проф. дин Николай Овчаров
На старогръцки език "некропол" означава "град на мъртвите". Християнското гробище е място за полагане на тленните останки на хората, от които се е отделила безсмъртната душа. В античността обаче вярвали, че хората и след смъртта си продължават своеобразен живот и имат нужди, подобни на живите, включително да притежават свой град. Ето защо античните некрополи са с много находки и интересно устройство. Такъв уникален паметник дълги години
--------------------------------------------------------------------------------
проучва на плажа "Харманите"
--------------------------------------------------------------------------------
край Созопол българо-френският екип на доц. д-р Кръстина Панайотова от Археологическия институт към БАН. Той продължава през 1993-а разкопки, започнали през 1946-а. Забележителните открития гръмнаха в медиите през 2004-2005 г. Някои знаят, че за тези разкопки се говореше и преди, но в криминалните хроники. След 2000-а апетитните места край морето са върнати на собствениците и навсякъде започва безогледно строителство на хотели. Некрополът на предшественика на Созопол, античният гръцки град Аполония, е заплашен от пълно унищожение. Избухват тежки
--------------------------------------------------------------------------------
сблъсъци между археолози и частници
--------------------------------------------------------------------------------
Кръстина е плашена с мутри, обещават й килия с южно изложение. Един от собствениците обявява парцела си за "първи частен некропол". Благодарение на упорството и такта на учената дама противоречията са преодолени. Днес тя работи без проблеми, но винаги трябва да е на крачка пред строителите. Нещо като спасителните разкопки по магистралните проекти. Кръстина разказва с вълнение за находките си. Иска да ми спомене всичко, което я кара да скача по темите. Началото е през 90-те години, когато проучванията стартират със средства на НИМ. За тези години са открити
--------------------------------------------------------------------------------
над 3000 цели керамични съда
--------------------------------------------------------------------------------
от които една трета с украса. Стотици екземпляри наброява рядката посуда от стъкло и алабастър. Над 400 са статуетките от глина, изобразяващи почитаните божества на погребаните аполонийци. Малки бронзови огледала открояват починалите дами, а стъргалките за почистване на кожата след спортни състезания, т.нар. стригили, отличават мъжете. В гробовете се срещат накити и оръжие, но не и предмети от скъпоценен метал. Древните гърци се подигравали на съседите траки за варварския им разкош и навика да слагат несметни съкровища в гробниците. Те с право смятали, че златото може да се използва по-рационално. Тяхното демократично общество не позволявало разлики и след смъртта. Затова
--------------------------------------------------------------------------------
липсват пищни гробници
--------------------------------------------------------------------------------
Още в началната фаза на некропола от V в. пр. Хр. основни стават погребенията в ями, които се запазват чак до края на неговото функциониране през III в. пр. Хр. От IV в. пр. Хр. се появяват оградени с керемиди или каменни плочи гробове. Някои са боядисани в бяло и червено, за което учените предполагат, че може да е белег за пола. Кръстина особено се увлича, когато рисува картината на духовния живот. За нея откритието на 2005-а не е златно съкровище, а "виа сакра", свещеният път, по който погребалните процесии са влизали от Аполония в некропола. Първо се преминавало през каменна ограда, разделяла града на живите от града на мъртвите. От ляво и дясно са фамилните парцели на видните аполонийски родове. По откриваните в погребенията керамични статуетки може без грешка да се определят
--------------------------------------------------------------------------------
закрилящите ги богове
--------------------------------------------------------------------------------
Това са покровителят на града Аполон, Атина Палада, Афродита и особено често веселият Дионис. Любопитно е, че първоначално покойниците са полагани цели, докато след IV в. пр. Хр. се наблюдават и гробове с трупоизгаряне. Някои учени смятат, че това са заселили се сред гърците траки, други виждат в кремацията начин за по-бързо достигане от душата на подземния свят. Заедно със своите господари са погребвани и робите, което не се забранява в демократичното гръцко общество. Затова свидетелстват намерените скелети
--------------------------------------------------------------------------------
с железни халки на краката
--------------------------------------------------------------------------------
Откритите съдове с червенофигурна украса са изключителна възможност да се надникне в мирогледа на аполонийците. Преобладават сцените на погребални угощения; сатири и вакханки от цикъла за Дионис; изображения на храбрите жени воини, амазонките; мистериите на Елевзинските тържества. Някои художници били сред известните таланти на епохата, но не са оставили имената си. Затова учените ги нарекли условно - "аполонийския майстор" и "художника на черния тирс", който единствен рисувал венеца на Аполон в черно. А през 2005-а на бял свят се появява
--------------------------------------------------------------------------------
уникален фигурален съд с позлата
--------------------------------------------------------------------------------
представящ бога Ерос със символа на смъртта, петела. Но освен вносна продукция от Гърция несъмнено в Аполония имало и местно производство, за което говорят недовършените керамични съдове.
Накрая питам Кръстина какво е да се правят разкопки на плажа под погледа на стотиците любопитни летовници. Тази година тя е поставила и книга за впечатления. Често учени и курортисти по бански обсъждат задълбочено археологията. Аз, разбира се, знам от моите проучвания на Перперикон и Татул колко е приятно и същевременно адски трудно да се работи под непрекъснатите въпроси на хилядите посетители. Но нали в края на краищата нашият труд е предназначен именно за тези хора.
Прочетено: 2983 пъти