МУЗИКАЛЕН КРИТИК ПРЕДСТАВЯ ДВЕ КНИГИ В БУРГАС- ЗА “ЗЛАТИЯ ОРФЕЙ” И ДЖАЗА
Източник: bszone.info
Известният музикален критик проф. Владимир Гаджев представя в Бургас новите си книги - “Джазът в България. Българите в джаза 1911-1991″ и “Седемте изкушения на Златния Орфей”. Датата е на събитието е 2-ри Август, от 20:00 ч. а мястото - бар Грууви на ул. Антим I 10 в Бургас. От началото на професионалната си кариера през 1960-те години. Проф. Гаджев следи отблизо възраждането, развитието и проблемите на българския джаз. Дългогодишен кореспондент на специализирани музикални списания в Германия, Чехословакия и Полша (Jazz Forum). Преподава социология на музиката и история на джаза в Нов български университет.
Проф. Гаджев е автор на множество оперативни критики и проблемни статии върху съвременния български джаз, както и на множество портрети на творци в тази област. Появата на скромния домашен конкурс, прераснал скоро след това в международния фестивал „Златният Орфей”, е резултат от влиянието на множество фактори. Те са географско-климатични, политически, стопански, социални, културни, психологически, пропагандно- рекламни и не на последно място идеологически, доминиращи при тоталитаризма. Всеки от тях е с различна относителна тежест. Приоритетното им подреждане е възможно, но излишно за целите на това изследване, докато познаването им - поотделно и като съвкупност - е задължително условие за точното разполагане на фестивала в панорамата на културното ни развитие. Само така ще сме в състояние вярно да осмислим многобройните функции на „Златният Орфей” (основните са социална, психологическа, естетическа, познавателна, селективна и декоративна), през които се отразява духът на времето отсам и оттатък желязната завеса. И да разберем до каква степен той се вписва в конюнктурата на музикалния бизнес по света във време, в което тоталитарния режим ползва двоен стандарт по темата. Познаването на предпоставките е наложително и поради все по-сгъстяващата се фалшива носталгия по фестивала, чиято митология от началото на демократичния преход обилно се полива с чайниците на самозвани медийни пришълци. Повечето от тях още не са били родени в най-силните години на „Златният Орфей”!Предисторията на „Златният Орфей”, както и на следвоенната българска поп музика, следва да търсим във втората половина на 50-те години от отминалото столетие. И задължително трябва да я свържем с ускореното изграждане на първите курортни комплекси по нашето Черноморие. (Благодарение на първите четири „S”, изнесени в заглавието на книгата - Summer, Sea, Sun, Sand, които са заслуга първо на Бога и чак след това на хан Аспарух и неговите многобройни наследници до 1944 г.) Поне в началните две десетилетия на своето съществуване те акумулират огромно количество разнообразна жива (!) музика, най-общо възприемана като развлекателна и танцова. (Ето ги и шестото и седмото „S” - Song, Stage, а за петото - Sex - ще почакате малко). Такава е и световната тенденция в следвоенния период, чието начало е през 1947 г. във Франция.
Джазът в България. Българите в джаза + CD
Владимир Гаджев (1944) е изтъкнат джазов критик, журналист и преподавател по социология на музиката и история на джаза в Нов български университет. През последните четири десетилетия е бил кореспондент на специализираните издания Melodie, Чехословакия и Jazz Forum, орган на Международната джазова федерация, както и сътрудник на списанията Jazz Podium, ФРГ и Musica Jazz, Италия. През 2000 г. германското издателство Konemann и българското “Кибеа” отпечатаха за разпространение в цял свят неговата “Илюстрована енциклопедия на музикалните инструменти по света” (художник Антон Радевски). През 2004 г. издателското ателие “Анго Боянов” даде път на книгата му A Love Supreme/Веселин Николов и неговите “Бели, зелени и червени” - първият системен труд за изтъкнат български джазмен.
20-страничен синтез на новата книга на Владимир Гаджев бе изискан от Колумбийския университет в Ню Йорк за включване в многотомната поредица “История на джаза по света”.
Прочетено: 7434 пъти