Арх. Станислав Николов: Генералният план на Бургас да е с половин век напред
26 Октомври 2006, Четвъртък
Автор: Румяна Емануилиду
Източник: вестник Фактор
Общинският съвет не трябва да се занимава само с приватизация, а да даде насоките за развитие на града, казва един от съдружниците в “Перфект груп”
Арх. Станислав Николов е роден през 1969 г. Завършил е архитектура във ВИАС-София през 1995г. През 2004г. специализира индустриален мениджмънт в Стопанска академия – Свищов.
Ръководител е на екипите, направили интериорните и фасадни разработки за хотелите “Феста Панорама” и „Арсена” в Несебър; „Феста Барсело- Премиум” - София; “Империал” – курортен комплекс “Ривиера”; „Мираж” - Бургас; „Зорница Сендс” – Елените и други в Банско, Пампорово, Поморие, Св. Влас, Слънчев бряг-Запад.
Арх. Николов е зам. председател на УС на “Перфект груп” .
- Арх. Николов, какво е вашето мнение относно застрояването на българското Черноморско крайбрежие - има ли презастрояване? В каква посока трябва да се развива строителството?
- За разлика от широко тиражираната теза за огромно презастрояване на крайбрежието, ние приемаме този процес за нормален. Сравняваме го с други страни като Испания, Италия, Турция. Едва ли ще откриете много съществени различия.
Това, с което не съм съгласен и което е най-важната цел за нас, е че обектите не притежават големи естетически, функционални и комуникационни достойнства. Трябва общините и държавата, успоредно с частните инвеститори, да изграждат и проектират комуникациите и средата за широк обществен достъп. Да се проектират и изграждат площади, паркова среда, буферни зелени зони и зони за рекреационни дейности.
Необходимо е да се предприемат по-активни действия от страна на общините на етап градоустройствено планиране. Да има конкретни задания към екипите, извършващи това планиране. Защото това е моментът – да се създават предпоставки и след това да се изгражда такава среда.
- Няма ли този подход да се приеме резервирано от частните инвеститори?
- Напротив, напоследък се увеличиха инициативите от страна на частния хотелиерски и туристически бизнес за осъществяване на реставрации, облекчаване на достъпа и използване като туристическа атракция на антични разкопки и запазени археологически обекти.
Необходима е нова, по-точна преценка на нуждите на туристическия пазар и съответно изграждане на много, в пъти по-големи структури със собствени увеселителни комплекси, атракциони и паркове, предлагащи по-широки възможности за гъвкавост при мениджмънта на хотелските сгради. Формулата е – пълен капацитет от развлечения, агресивна шопинг стратегия. Туристът да бъде изкушаван от всякакви провокации.
Освен това, проектите трябва да осигуряват продаването на този туристически продукт 15-20 години напред. Това вече е фактор и се чувства промяната в нагласите. След изграждането на мега-комплексите в Дубай и тези проекти не изглеждат толкова неосъществими и абсурдни.
- Как трябва да се развива градската среда и архитектура, според вас?
- Един общ устройствен план трябва да решава съдбата на града за 50 години напред. Градоустройственото планиране трябва да оформи всички зони – промишлени, за бизнес-офиси, жилищни, за отдих. Всички организации и фирми, еколози и граждани трябва да се произнесат по този план за бъдещето на града, а след това той трябва да се превърне за тях в закон.
Сега обществеността е постоянно изненадвана от резултата на строителство. Общинският съвет в Бургас не е активен и не генерира идеи. Той не трябва да се занимава само с общинската приватизация, а да даде насоките за развитие на града.
Планът в Бургас е правен през 60-те години на миналия век, когато не е имало толкова развита търговия, а предназначението на повечето сгради е било друго.
Бургас от туристически се превърна в индустриален град и това загърбване на туризма продължава. Той се изтрива и от картата на културните събития. Остава легендата за тях.
Необходим е генерално нов план и концепция за развитието на града, която да е изградена след широко обществено обсъждане. И ако се възложи или разреши крупен проект за реализация, както е станало с небостъргача, например, то той да обвързва инвеститора и с други ангажименти – с изграждането на съответната инфраструктура и жизнена среда около него.
- Винаги ли бързината на строителството е за сметка на качеството?
- Строителството е гъвкав бизнес. Ако инвеститорът каже, че обектът трябва да се построи за три месеца, то в проекта това също трябва да е предвидено, то предполага и други материали и техника – всичко е възможно да се измисли. В Дубай например правят острова, небостъргача, но в проекта е предвидено всичко.
В България инвеститорът не е наясно с всички системи, проектирането е от общ характер и в крайна сметка се разчита на качеството на строителя.
Сроковете трябва да са кратки. Не може да се строи три години. След три години концепцията няма да е актуална. Преди няколко години вървяха на пазара ваканционни жилища от 70 кв.м. на първа линия до морето при цена 1000-1200 евро за кв.м. Сега клиентите, за които това е инвестиция с цел печалба казват: Защо да купя един голям, а не два малки и единия евентуално да го продам? В момента се изграждат малки суитове от 40 кв.м., големите се делят на две, но и този пазар ще се изчерпи след време.
Друг е въпросът с мениджирането на сградите. Трябва да се знае каква е годишната поддръжка на сградите и то за години напред и това да е предвидено в цената. Инвеститорите тепърва ще изчисляват колко струва поддръжката на сградата и след няколко години за някои от тях това ще се превърне в проблем.
- Интересува ли ви личността на човека, който ще обитава една сграда или дейността на фирмата, която ще се настани в бизнес-офисите, преди да изготвите цялостния проект?
- Безспорно жилището и представителната офис сграда е визитна картичка на всеки потребител. Но все пак сградата има послание, което трябва да носи и напред в годините. Трябва да възпитава и да отговаря на нови потребности и след няколко десетилетия. За това трябва да се гледа на клиента в перспектива, т.е. не сляпо да се следват неговите представи и желания, а те да са основата, върху която да се изгради естетическа концепция. Тя трябва малко да изпреварва неговите естетически критерии и разбирания, за да може да му харесва и да възпитава в някакъв период напред.
- Какъв е дизайнът на личния ви дом, с какво искате да се отличава и какво намирате вие лично в него?
- Моят дом до голяма степен отговаря на моментната ми естетическа нагласа. Най-общо концепцията е «фюджън» като са използвани класически и модерни елементи. Той изобилства от произведения на изкуството и предмети от цял свят. Носи и традицията на моя род – голяма семейна библиотека и естествено няколко любими мебели от класически колекции на престижни италиански производители.
Аз твърдо вярвам във възпитателната роля на жилищната среда и съм се опитал да създам една «картина», с която расте детето ми.
Ръководител е на екипите, направили интериорните и фасадни разработки за хотелите “Феста Панорама” и „Арсена” в Несебър; „Феста Барсело- Премиум” - София; “Империал” – курортен комплекс “Ривиера”; „Мираж” - Бургас; „Зорница Сендс” – Елените и други в Банско, Пампорово, Поморие, Св. Влас, Слънчев бряг-Запад.
Арх. Николов е зам. председател на УС на “Перфект груп” .
- Арх. Николов, какво е вашето мнение относно застрояването на българското Черноморско крайбрежие - има ли презастрояване? В каква посока трябва да се развива строителството?
- За разлика от широко тиражираната теза за огромно презастрояване на крайбрежието, ние приемаме този процес за нормален. Сравняваме го с други страни като Испания, Италия, Турция. Едва ли ще откриете много съществени различия.
Това, с което не съм съгласен и което е най-важната цел за нас, е че обектите не притежават големи естетически, функционални и комуникационни достойнства. Трябва общините и държавата, успоредно с частните инвеститори, да изграждат и проектират комуникациите и средата за широк обществен достъп. Да се проектират и изграждат площади, паркова среда, буферни зелени зони и зони за рекреационни дейности.
Необходимо е да се предприемат по-активни действия от страна на общините на етап градоустройствено планиране. Да има конкретни задания към екипите, извършващи това планиране. Защото това е моментът – да се създават предпоставки и след това да се изгражда такава среда.
- Няма ли този подход да се приеме резервирано от частните инвеститори?
- Напротив, напоследък се увеличиха инициативите от страна на частния хотелиерски и туристически бизнес за осъществяване на реставрации, облекчаване на достъпа и използване като туристическа атракция на антични разкопки и запазени археологически обекти.
Необходима е нова, по-точна преценка на нуждите на туристическия пазар и съответно изграждане на много, в пъти по-големи структури със собствени увеселителни комплекси, атракциони и паркове, предлагащи по-широки възможности за гъвкавост при мениджмънта на хотелските сгради. Формулата е – пълен капацитет от развлечения, агресивна шопинг стратегия. Туристът да бъде изкушаван от всякакви провокации.
Освен това, проектите трябва да осигуряват продаването на този туристически продукт 15-20 години напред. Това вече е фактор и се чувства промяната в нагласите. След изграждането на мега-комплексите в Дубай и тези проекти не изглеждат толкова неосъществими и абсурдни.
- Как трябва да се развива градската среда и архитектура, според вас?
- Един общ устройствен план трябва да решава съдбата на града за 50 години напред. Градоустройственото планиране трябва да оформи всички зони – промишлени, за бизнес-офиси, жилищни, за отдих. Всички организации и фирми, еколози и граждани трябва да се произнесат по този план за бъдещето на града, а след това той трябва да се превърне за тях в закон.
Сега обществеността е постоянно изненадвана от резултата на строителство. Общинският съвет в Бургас не е активен и не генерира идеи. Той не трябва да се занимава само с общинската приватизация, а да даде насоките за развитие на града.
Планът в Бургас е правен през 60-те години на миналия век, когато не е имало толкова развита търговия, а предназначението на повечето сгради е било друго.
Бургас от туристически се превърна в индустриален град и това загърбване на туризма продължава. Той се изтрива и от картата на културните събития. Остава легендата за тях.
Необходим е генерално нов план и концепция за развитието на града, която да е изградена след широко обществено обсъждане. И ако се възложи или разреши крупен проект за реализация, както е станало с небостъргача, например, то той да обвързва инвеститора и с други ангажименти – с изграждането на съответната инфраструктура и жизнена среда около него.
- Винаги ли бързината на строителството е за сметка на качеството?
- Строителството е гъвкав бизнес. Ако инвеститорът каже, че обектът трябва да се построи за три месеца, то в проекта това също трябва да е предвидено, то предполага и други материали и техника – всичко е възможно да се измисли. В Дубай например правят острова, небостъргача, но в проекта е предвидено всичко.
В България инвеститорът не е наясно с всички системи, проектирането е от общ характер и в крайна сметка се разчита на качеството на строителя.
Сроковете трябва да са кратки. Не може да се строи три години. След три години концепцията няма да е актуална. Преди няколко години вървяха на пазара ваканционни жилища от 70 кв.м. на първа линия до морето при цена 1000-1200 евро за кв.м. Сега клиентите, за които това е инвестиция с цел печалба казват: Защо да купя един голям, а не два малки и единия евентуално да го продам? В момента се изграждат малки суитове от 40 кв.м., големите се делят на две, но и този пазар ще се изчерпи след време.
Друг е въпросът с мениджирането на сградите. Трябва да се знае каква е годишната поддръжка на сградите и то за години напред и това да е предвидено в цената. Инвеститорите тепърва ще изчисляват колко струва поддръжката на сградата и след няколко години за някои от тях това ще се превърне в проблем.
- Интересува ли ви личността на човека, който ще обитава една сграда или дейността на фирмата, която ще се настани в бизнес-офисите, преди да изготвите цялостния проект?
- Безспорно жилището и представителната офис сграда е визитна картичка на всеки потребител. Но все пак сградата има послание, което трябва да носи и напред в годините. Трябва да възпитава и да отговаря на нови потребности и след няколко десетилетия. За това трябва да се гледа на клиента в перспектива, т.е. не сляпо да се следват неговите представи и желания, а те да са основата, върху която да се изгради естетическа концепция. Тя трябва малко да изпреварва неговите естетически критерии и разбирания, за да може да му харесва и да възпитава в някакъв период напред.
- Какъв е дизайнът на личния ви дом, с какво искате да се отличава и какво намирате вие лично в него?
- Моят дом до голяма степен отговаря на моментната ми естетическа нагласа. Най-общо концепцията е «фюджън» като са използвани класически и модерни елементи. Той изобилства от произведения на изкуството и предмети от цял свят. Носи и традицията на моя род – голяма семейна библиотека и естествено няколко любими мебели от класически колекции на престижни италиански производители.
Аз твърдо вярвам във възпитателната роля на жилищната среда и съм се опитал да създам една «картина», с която расте детето ми.
Прочетено: 2807 пъти