Бургаски художник рисува с пламъци по въздух и вода
27 Юли 2007, Петък
Автор: от Таня Атанасова
Площадът е озарен от мистично сияние. Приближавам се и виждам девойки в бели одежди, които палят една след друга хиляди малки свещи. Пламъците оформят фигура с огромен огнен орел. Сиянието става все по- силно и очертанията на пламтящата рисунка заблестяват все по-ярко. Зрителите стоят неподвижни и безмълвно съзерцават поразителната гледка. Тишината се нарушава само от лекия пукот на горящите във восъка фитили на свещите и от шепота на хората. Публиката става все по-многобройна, привлечена от поредната изява на Добри Добрев - известния с огнените си рисунки бургаски художник.
Сюжетите
Авангарните си творби Добри създава на различни места в Бургас - морския бряг, площада в центъра на града или пространството пред олтара на църква. Нестандартните картини живеят само няколко часа, но камерите запечатват красотата им завинаги. Всяка от тях е различна и неповторима. Персонажи в композициите са грифони, лъвове, дракони, ангели - същества от митологията или родени от фантазията на създателя си.
За да рисува с огън, художникът си служи с всевъзможни средства - някои от тях фабрично произведени, а други изобретени от самия него. За период от десет години той е направил над петдесет огнени рисунки. В първите си опити използвал обикновени свещи, които забождал в пясъка или закрепял в специални негорими кутии. Подготовката на един проект понякога му отнемала седмици. Само за да сглоби светещите елементи на рисунката, той отделял по няколко дни.
Днес за изпълнението на най-сложните си композиции Добри Добрев разчита на помощта на геодезисти. Въоръжени с жалони и теодолит, те подхождат към изпълнение на идеята със същата сериозност, с която се отнасят към всяка друга задача. И въпреки че работата им с авангардиста може би е най- странният ангажимент, който са получавали, те, разбира се, винаги осигуряват точното изпълнение на замисления проект.
Екстравагантният творец първо рисува желаната фигура върху хартия. Прецизно уточнява размерите и преценява от какви материали да я изработи, кое е най- подходящото място, където да я разположи. За да осъществи проекта си, преминава през редица формалности за получаване на разрешения. Преди да се стигне до момента, в който светещата рисунка блесва с цялата си красота, художникът се консултира специално със служителите на пожарната.
"Досега никога не съм имал неприятни инциденти. Много държа всичко да е изпипано докрай, защото всеки проект изисква много време и средства. Не мога да допусна провал заради някоя дребна подробност или недоглеждане", казва той. За осъществяването на идеите си отначало Добри Добрев разчитал на помощ от приятели ентусиасти. "Само за да бъдат запалени 6000 свещички за десет минути, са ми нужни поне десет души, които да действат много бързо", споделя трудностите художникът. За най-големите огнени картини той наема екип от над тридесет души, които действат в синхрон.
Предизвикателствата
Авангардистът обича да експериментира с материалите и да дава воля на фантазията си. Една от последните си огнени картини той направи от фойерверки и оформянето и беше истински спектакъл, за сцена на който послужи плажната ивица в Бургас. Тогава артистът вплете в композициите дори и своето собствено тяло. За публиката беше изумителна сръчността, с която той премята около себе си верига, чиито краища пламтят. После около ръцете му проблясквха светещи въжета.
"За да правиш нещо подобно, се изисква не само ловкост, а и голяма доза смелост - дори и най-малкото отклонение на вниманието би могло да има опасни последици. Наблюдавайки тази хармония между тялото и пламтящите елементи, ти става ясно защо в много култури култът към огъня е получил израз именно чрез танците с него. Да владееш по този начин стихията на пламъка е почти магическо умение", коментираха зрителите.
В огнените си спектакли Добри Добрев често включва и танцьори. Хореографията на танците е негово дело - с елементи от бойни изкуства и автентични етноритуали, комбинация от традиционни техники и авангардни идеи.
Своите изяви художникът винаги документира с видеокамера и фотоапарат. В екипа му има оператори и фотографи, които не пропускат да запечатат всеки миг от огнените спектакли. В архива на Добрев могат да се видят снимки, илюстриращи и неговите смели експерименти. Най-интересните от тях могат да спрат дъха на всеки не само заради опасната близост между телата на танцьорите и огъня, а и заради несравнимата красота и оригиналност на фигурите.
През юни тази година на площад "Тройката" в центъра на Бургас художникът нарисува с пламъци огромно стилизирано слънце и посвети творбата си на каузата в защита на българските медици в Либия.
Школата
В ежедневния си живот жудожникът е необикновен - черното кожено яке, велурените панталони с ресни и широкополата му шапка неминуемо ще ви накрат да го забележите на улицата. Особняшкият му вид може би му помага да впечатли хората, с които се налага да контактува, за да реализира оригиналните си идеи. Преди няколко години Добри Добрев се беше установил за известно ереме в Лондон, където направи няколко самостоятелни изложби. Абстрактните елементи в творбите му тогава се харесваха на ценителите.
Сега голяма част от времето си той посвещава на заниманията си с бойни изкуства. Неотдавна дори основа школата за деца "Черен тигър, бял дракон". В нея се обучават малчугани на възраст до седем години. Тренировките им са впечатляваща гледка - децата са облечени в бели кимона, препасани с черни пояси. Всички те са учудващо вглъбени в заниманията. Неподправеният им интерес и усилията, които влагат в изпълнението на различните упражнения, са трогателни.
Най-смелите планове на Добри Добрев са насочени пак към рисуването с огън - свързани са с направата на огромна светеща фигура на хан Аспарух в край Мадара. В спектакъла той иска да включи ездачи на черни и бели коне и танцьори в костюми, наподобаващи облеклото на основателите на българската държава от отминалата епоха. За постигане на максимален ефект и въздействие върху публиката според авангардиста ще допринесе мистичната атмосфера, която притежава пространството под фигурата на мадарския конник.
Художникът мечтае да реализира и проекта си, свързан с изпълнение на огнени представления в Монголия, Виетнам и Казакстан. Традициите, които тамошните култури имат, са богати на елементи, свързани изконно с култа към огъня. Именно това е причината Добрев да смята, че там идеите му ще получат интересно развитие
Сюжетите
Авангарните си творби Добри създава на различни места в Бургас - морския бряг, площада в центъра на града или пространството пред олтара на църква. Нестандартните картини живеят само няколко часа, но камерите запечатват красотата им завинаги. Всяка от тях е различна и неповторима. Персонажи в композициите са грифони, лъвове, дракони, ангели - същества от митологията или родени от фантазията на създателя си.
За да рисува с огън, художникът си служи с всевъзможни средства - някои от тях фабрично произведени, а други изобретени от самия него. За период от десет години той е направил над петдесет огнени рисунки. В първите си опити използвал обикновени свещи, които забождал в пясъка или закрепял в специални негорими кутии. Подготовката на един проект понякога му отнемала седмици. Само за да сглоби светещите елементи на рисунката, той отделял по няколко дни.
Днес за изпълнението на най-сложните си композиции Добри Добрев разчита на помощта на геодезисти. Въоръжени с жалони и теодолит, те подхождат към изпълнение на идеята със същата сериозност, с която се отнасят към всяка друга задача. И въпреки че работата им с авангардиста може би е най- странният ангажимент, който са получавали, те, разбира се, винаги осигуряват точното изпълнение на замисления проект.
Екстравагантният творец първо рисува желаната фигура върху хартия. Прецизно уточнява размерите и преценява от какви материали да я изработи, кое е най- подходящото място, където да я разположи. За да осъществи проекта си, преминава през редица формалности за получаване на разрешения. Преди да се стигне до момента, в който светещата рисунка блесва с цялата си красота, художникът се консултира специално със служителите на пожарната.
"Досега никога не съм имал неприятни инциденти. Много държа всичко да е изпипано докрай, защото всеки проект изисква много време и средства. Не мога да допусна провал заради някоя дребна подробност или недоглеждане", казва той. За осъществяването на идеите си отначало Добри Добрев разчитал на помощ от приятели ентусиасти. "Само за да бъдат запалени 6000 свещички за десет минути, са ми нужни поне десет души, които да действат много бързо", споделя трудностите художникът. За най-големите огнени картини той наема екип от над тридесет души, които действат в синхрон.
Предизвикателствата
Авангардистът обича да експериментира с материалите и да дава воля на фантазията си. Една от последните си огнени картини той направи от фойерверки и оформянето и беше истински спектакъл, за сцена на който послужи плажната ивица в Бургас. Тогава артистът вплете в композициите дори и своето собствено тяло. За публиката беше изумителна сръчността, с която той премята около себе си верига, чиито краища пламтят. После около ръцете му проблясквха светещи въжета.
"За да правиш нещо подобно, се изисква не само ловкост, а и голяма доза смелост - дори и най-малкото отклонение на вниманието би могло да има опасни последици. Наблюдавайки тази хармония между тялото и пламтящите елементи, ти става ясно защо в много култури култът към огъня е получил израз именно чрез танците с него. Да владееш по този начин стихията на пламъка е почти магическо умение", коментираха зрителите.
В огнените си спектакли Добри Добрев често включва и танцьори. Хореографията на танците е негово дело - с елементи от бойни изкуства и автентични етноритуали, комбинация от традиционни техники и авангардни идеи.
Своите изяви художникът винаги документира с видеокамера и фотоапарат. В екипа му има оператори и фотографи, които не пропускат да запечатат всеки миг от огнените спектакли. В архива на Добрев могат да се видят снимки, илюстриращи и неговите смели експерименти. Най-интересните от тях могат да спрат дъха на всеки не само заради опасната близост между телата на танцьорите и огъня, а и заради несравнимата красота и оригиналност на фигурите.
През юни тази година на площад "Тройката" в центъра на Бургас художникът нарисува с пламъци огромно стилизирано слънце и посвети творбата си на каузата в защита на българските медици в Либия.
Школата
В ежедневния си живот жудожникът е необикновен - черното кожено яке, велурените панталони с ресни и широкополата му шапка неминуемо ще ви накрат да го забележите на улицата. Особняшкият му вид може би му помага да впечатли хората, с които се налага да контактува, за да реализира оригиналните си идеи. Преди няколко години Добри Добрев се беше установил за известно ереме в Лондон, където направи няколко самостоятелни изложби. Абстрактните елементи в творбите му тогава се харесваха на ценителите.
Сега голяма част от времето си той посвещава на заниманията си с бойни изкуства. Неотдавна дори основа школата за деца "Черен тигър, бял дракон". В нея се обучават малчугани на възраст до седем години. Тренировките им са впечатляваща гледка - децата са облечени в бели кимона, препасани с черни пояси. Всички те са учудващо вглъбени в заниманията. Неподправеният им интерес и усилията, които влагат в изпълнението на различните упражнения, са трогателни.
Най-смелите планове на Добри Добрев са насочени пак към рисуването с огън - свързани са с направата на огромна светеща фигура на хан Аспарух в край Мадара. В спектакъла той иска да включи ездачи на черни и бели коне и танцьори в костюми, наподобаващи облеклото на основателите на българската държава от отминалата епоха. За постигане на максимален ефект и въздействие върху публиката според авангардиста ще допринесе мистичната атмосфера, която притежава пространството под фигурата на мадарския конник.
Художникът мечтае да реализира и проекта си, свързан с изпълнение на огнени представления в Монголия, Виетнам и Казакстан. Традициите, които тамошните култури имат, са богати на елементи, свързани изконно с култа към огъня. Именно това е причината Добрев да смята, че там идеите му ще получат интересно развитие
Прочетено: 5631 пъти